Vælg dit land til kommerciel og lokal information

Advertorial i Transportmagasinet 5., 12. og 17. december 2014

Et skridt foran

Nyt flådestyringssystem udnytter de mobile muligheder og gør livet lettere bag rattet og på kontoret

Den skandinaviske virksomhed Vehco har lanceret et nyt flådestyringssystem, Vehco 4, der med sit nye grafiske design og detaljeret informationsgrad revolutionerer transport- og logistikbranchen. Systemet er meget intuitivt og brugervenligt både for chaufføren og kontorpersonalet.

- Det er vigtigt for den daglige brug af sådanne systemer at de er nemme at gå til og ikke kræver en masse, – det skal være nemt at lære og bruge i det daglige arbejde, siger administrerende direktør i Vehco Søren Als Christiansen. 

Vehco 4 systemet giver let kontorpersonalet et detaljeret overblik på chaufførernes og flådens daglige drift, samtidig med at de får optimale værktøjer, til at holde fokus på brændstofbesparelse med ECO-Driving og den lovmæssige køre- og hviletidsforordning, som proaktivt adviserer løbende om, hvordan du opnår mest mulig køretid og dermed højeste effektivitet på din flåde. Som én af de vigtigste opgaver i fremtidens transportvirksomhed, håndterer Vehco 4-systemet ordrer fra op til flere ERP-systemer samtidig og ud til flåden. Ved hver leverance kan kunderne således, sammen med chaufføren, scanne koder, lave digital signatur og dermed godkende og afslutte ordrerne på stedet. Dette sparer hele den efterfølgende administration.

- Vi har lanceret et nyt produkt, som inden for vores branche er unikt bl.a. pga. fleksibiliteten i systemet. Løsningen kan anvendes både på smartphones, tablets, og fastinstallerede enheder i køretøjet.

- Det betyder, at vi til en vis grad er hardware uafhængige, da vores løsninger kan køre på mange forskellige platforme. Dette er lidt unikt i en branche, hvor mange ønsker at anvende egen produceret hardware, forklarerer Søren Als Christiansen.

Med overalt

Vecho 4 er en softwareløsning til flådestyring, som spiller sammen på flere platforme. Det betyder, at chaufføren med sin smartphone, eller tablet, samt kontorpersonalet via computeren eller tablet alle kan kommunikere, uanset hvor de befinder sig. Softwaren bliver tilpasset den enkelte kunde, så det passer til både store og små flåder. I modsætning til tidligere kan kunder nu nøjes med kun at købe Vehcos software og stadig få et nemt styringsværktøj.

- Ringer en virksomhed og siger, at de lige har købt nye biler, som de hurtigt ønsker koblet op på vores system, kan vi tilbyde dem en softwareløsning, uden de behøver at købe hardware med, siger Søren Als Christiansen.

Softwaren er alfa og omega i det nye system, men god hardware er dog stadig et varemærke hos Vehco. Og derfor kan softwaren naturligvis anvendes sammen med Vehcos egen hardware. Det er helt op til den individuelle kundes behov, om der skal hardware med eller ej. Vælger man det til, leverer vi en lille black box, der via CAN bus i lastbilen for eksempel holder styr på køre- og hviletider og laver ECO-Drive analyser til optimering af brændstofforbruget. En håndværksmester kan også holde øje med sine biler og på den måde vide, hvor lang tid håndværkeren brugte hos fru Hansen, eller om bilerne eksempelvis bliver brugt i weekenden, til private gøremål.

En af dem, der har prøvet det nye system, er chauffør Morten Jensen fra NC Christensen og Sønner.

- Jeg har ikke oplevet en eneste fejl i køre- og hviletidsmodulet, hvilket er meget vigtigt for mig, så jeg ikke behøver bekymre mig om overtrædelse af de komplekse regler på området. Designet og funktionaliteten er helt i top og meget brugervenligt og lige til at gå til uden den store oplæring. Navigationen fungerer også rigtig godt, og det er meget nemt at sende et link med min nuværende position ind på kontoret, ligesom de på kontoret via få klik kan sende en position ud til mig, siger Morten Jensen.

En nemmere hverdag

Netop køre- og hviletidsmodulet er en af de funktioner, administrerende direktør Søren Als Christiansen også fremhæver.

- I det øjeblik systemet registrerer en overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne, skal chaufføren begrunde det. På den måde har chaufføren muligheden for, når han to uger senere står på kontoret og bliver spurgt til det, at trække en rapport fra systemet. Ofte har chaufføren jo ikke selv valgt at overskride tiden men måske fået påbudt at køre en halv time ekstra. På den her måde kan chaufføren holde sin ryg fri. Og systemet tager alle gældende regler med i betragtning og fortæller det i et let forståeligt sprog, siger han. Pointen med det nye system er netop, at det skal være nemt og gøre dagligdagen lettere for alle brugere i en moderne transportvirksomhed. 

Navigationssystemet kan integreres som en del af systemet, hvis man ønsker det, på den måde kan adresser og interessepunkter sendes direkte ud til bilerne, og chaufførerne slipper for selv at indtaste dem, de skal blot trykke på en knap, og så kører det automatisk – ydermere kan man tilkoble en besked, så chaufføren ved, hvilken rampe han skal læsse fra eller anden nyttig information. Ordreoplysninger bliver integreret i systemet, så både chaufføren og alle andre i virksomheden nemt og hurtigt kan gå ind og se dem.

- Med vores valg af Android som platform kan vores kunder jo også anvende andre apps på deres system, de kan for eksempel læse en elektronisk avis i deres frokostpause, eller anvende en af de andre tusinde app’s der er tilgængelige i Google Play, siger Søren Als Christiansen.

Lokalt nærvær

Indtil videre fungerer Vehcos systemer i mere end 30.000 køretøjer i primært Europa. Planen er selvfølgelig, at det nye system skal være med til at udvide kundeskaren.

- Der er intet til hinder for at komme ud over grænserne. Visionen er, at vi skal udvide, men det skal ske på en måde, så vi har fodfæste. Vi tror nemlig på lokalt nærvær, siger Søren Als Christiansen.

Vehco har i mange år været den førende virksomhed i Danmark på flådestyringsområdet. Mange udenlandske selskaber er de senere år begyndt at blande sig i legen. Derfor investerer Vehco årligt to ud af deres 20 millioner euro store omsætning på at udvikle og forbedre deres systemer, som for eksempel Vehco 4.

Samtidig fokuserer de meget på nærmiljøet, og det er formentlig der, deres allerstørste force ligger. Når man er til stede i 11 lande og har over 800 kunder, betyder det nemlig noget ifølge Søren Als Christiansen, at man kan tale med en supporter på sit eget sprog.

- Vi tror på, at vi kommer langt med lokal support. Det at være tæt på kunderne med danske supportere er altafgørende. En person i Danmark skal jo ikke ringe til et andet land, for at få hjælp. Vi har selvstændige lokaler og medarbejdere lokalt i landene, siger han.

OM VEHCO A/S

Oprindeligt er Vehco startet som et studieprojekt i Gøteborg i halvfemserne. Projektet fokuserede på optimering af brændstofforbrug. Idéen var dog så god, at flere investorer meldte sig på banen, og dermed blev virksomheden Vehco skabt. Den fik hurtigt vokseværk og i 2009 købte Vehco danske COMLOG, som var pionerer inden for flådestyring. I 2011 købte de franske ELOmobile. Fusioneringen mellem de tre virksomheder har gjort, at Vehco i dag er en europæisk storspiller, når det kommer til flådestyring.

Download brochurer, produktblade eller billeder

Indsend en idé

Eller feedback på denne hjemmeside

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Nyheder

tir, 2018-05-22
VEHCO SÆTTER FART PÅ VÆKSTEN GENNEM NY STRATEGISK EJER ADDSECURE

Vehco styrker nu væksten gennem AddSecure, som erhvervede selskabet den 22. maj 2018.

fre, 2018-02-23
Vehco ECO-drive konkurrence reducerer CO2 udledning med 1.850 tons

I marts 2017 inviterede Vehco sine kunder til "Vehco Eco-Driving konkurrence 2017". Konkurrencen var en stor succes, hvor omkring 50 virksomheder med ca.